torsdag den 3. oktober 2013

Endnu et madlavningskursus...

Her til aften har jeg været på madlavningskursus for anden gang.  Endnu en gang har det været virkelig godt! Denne gang skulle vi kun lave 2 retter- men hvilke to! Der var udfordringer og også nye ord til mit kulinariske ordforråd; Mange Tout (på dansk; sukkerærter) og mouselin (på dansk; fyld af cremet konsistens) - og så har vi lavet sauce vin blanch med hjemmelavet fiskefond og lært at pochere æg... Virkelig en spændende aften i køkkenet!

Forretten var spæde sommergrøntsager med pocheret æg.
Jeg tænkte først en lidt mærkelig sammensætning og dernæst tænkte jeg, at sommeren jo er fordi, når der står oktober i kalenderen, men ikke desto mindre var resultatet lækkert! Og når det kommer til smørdampede grøntsager, så brokker jeg mig ikke og hvad angår pocherede æg, så bekræftedes endnu en gang, at "tredje gang er lykkens gang"... 


Nu er jeg jo ikke den store fiskespiser, så da jeg læste aftenens opskrifter og konstaterede, at menuen stod på farseret  pighvar, klappede jeg ikke ligefrem i mine små fede fedthænder- men udfordringen var spændende nok og efter at have googlet mig frem til at pighvar er en hvid fisk, så havde jeg mere mod på at smage retten... Og med fyld af en hønsekødsmousselin med cognac og akkompagnieret af sauce det vin blanc legeret med æggeblomme og smørstegte svampe med parmesan, så var det en super lækker ret!

Igen går jeg fra kurset med masser af ny inspiration og med en barnlig forventning til næste gang, vi skal mødes over gryderne og rødvinen! Hvor er det bare skønt med en aften i dejligt selskab og med andre, der deler min passion for detaljer og glæden over lækker mad af gode råvarer!!! Tak for i aften...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar